Välkommen till STROKE_Riksförbundets hemsida

Förbundets Strokefond stödjer forskning, sprider information och stöttar utbildning om stroke.

Ge en gåva till Strokefonden!
STROKE-Riksförbundet är en ideell, partipolitisk obunden intresseorganisation för de som har fått stroke, anhöriga och andra intresserade. Vi arbetar tillsammans med våra 77 föreningar med medlemsstöd, informationsspridning och samhällspåverkan.
Hjälp oss att göra vår röst starkare, bli medlem!
Gå till bli medlem

Senaste numret av StrokeKontakt - Nr 2/2015

Läs om hur människans bästa vän, hunden, kan användas i strokerehabilitering, om "Bissen" - bandyspelaren som blev insamlare i elitklass, om vad lokalföreningarna gjorde på strokedagen, hur en telefon app kan hjälpa till i stroke-vardagen, om munskärmen, ett redskap som tränar förmågan att kunna äta, tugga och svälja samt mycket mer. Bli medlem och få tidningen fyra gånger per år.

Ny studie, långa arbetsdagar ökar risken för stroke.

De som arbetar mer än 55 timmar i veckan har högre risk att drabbas av stroke. Det visar en stor studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet. Studien, med deltagare från Europa, Amerika och Australien visar att de som arbetade mer än 55 timmar i veckan hade 33 procents högre risk att drabbas av en stroke än de som hade en mer normal veckoarbetstid på 35 till 40 timmar.

Svt nyheter rapporterar om studien här.

Och här har svt publicerat en intervju med Peter Wätterljung som idag kopplar sin stroke till det stressiga jobb han hade, samt ett videoklipp med kommentarer till studien.

Och här finns hela studien på The Lancets hemsida.

World stroke day 2015

Onsdagen den 29 oktober är det dags för World stroke day. Årets kampanj I am woman är densamma som förra året och syftar till att uppmärksamma att kvinnor drabbas oftare och hårdare av stroke än män och hur man som kvinna kan minska risken för stroke. På kampanjens hemsida finns mer information, det finns också ett kalendarium för aktiviteter över hela världen samt möjlighet att dela med sig av sin egen historia. Hemsidan är på engelska.
Läs mer om World stroke day och kampanjen I am woman här!

Artikel - Rehabilitering efter en stroke

Tidig rehabilitering efter en stroke är viktigt, men Katharina Stibrant Sunnerhagen, professor i rehabiliteringsmedicin, menar att det går att göra stora framsteg även lång tid efter en stroke.
Läs artikeln här!

Det är aldrig för sent att börja träna!

Övningarna fokuserar på balans och att öva upp styrkan. Många av övningarna går att utföra även för den som sitter i rullstol. Förbundet har i samarbete med en sjukgymnast på Rehab Station Stockholm tagit fram övningarna. Tanken är att man ska kunna göra dem i hemmamiljö utan några redskap.
Till övningarna

Gilla oss på Facebook!

STROKE-Riksförbundet finns nu på Facebook. Vi börjar i liten skala för att sedan bygga vidare med information. Klicka på Facebookloggan så kommer du till sidan.

Film om när hjärnan inte orkar

Författarna till boken "När hjärnan inte orkar" Birgitta Johansson och Lars Rönnbäck finns på Youtube och talar om hjärntrötthet och behandlingsmöjligheter. Filmen är 15 minuter lång och det är Göteborgs universitet som står bakom den. Klicka på länken här nedan.
Till filmen

Global lista över strokerättigheter

WSO (World Stroke Organisation) är en världsomspännande organisation som startades 2006. Den består framförallt av läkare och andra yrkeskategorier, men även ideella organisationer är medlemmar. WSO har tagit fram en lista på vilka strokerättigheter som borde finnas i varje land.
Klicka på länken här nedan för att komma till dokumentet.

Global lista på strokerättigheter

Ladda ner vår app!

STROKE-Riksförbundet har en app där man kan göra akuttestet, få information om stroke, om förbundet och kontakta oss. Appen hittar du genom att söka på stroke i "App store" i din mobil.

Hemsida för unga

Sandra var bara 24 år när hon fick stroke. Nu har hon skapat en hemsida som hon själv skulle ha velat hitta när hon fick stroke. Hennes förhoppning är att unga tillsammans kan göra hemsidan intressant och läsvärd.
Ung med stroke

SMIL - Stroke Mitt I Livet

SMIL finns på Facebook!
SMIL är en riktad verksamhet inom flera Strokeföreningar till de som fått stroke mitt i livet, det vill säga i arbetsför ålder. För att sprida information om SMIL har STROKE-Riksförbundet skapat en grupp på Facebook. Sök på Stroke mitt i livet - SMIL och gå med i gruppen du med!

Till Facebook-gruppen

KreatiWebb © 2010