Gå till gåvoformulären

Erövra stroke

Förbundets Strokefond stödjer forskning, sprider information och stöttar utbildning om stroke.
Ge en gåva till Strokefonden!

Tillsammans är vi starka

STROKE-Riksförbundet är en ideell, partipolitisk obunden intresseorganisation för de som har fått stroke, anhöriga och andra intresserade. Vi arbetar tillsammans med våra 78 föreningar med medlemsstöd, informationsspridning och samhällspåverkan.

Hjälp oss att göra vår röst starkare, bli medlem!
Gå till bli medlem

Öppettider Kristi Himmelfärdshelgen

Onsdag 4 maj 09.00-12.00
Torsdag 5 maj - Fredag 6 maj Stängt

Ladda ner vår app!

STROKE-Riksförbundets smarta app kan rädda liv!
Ladda ner AKUT-appen genom att söka på Stroke Riksförbundet i "App store/Playbutiken" i din mobil.

Gilla oss på Facebook!

Klicka på Facebookloggan så kommer du till sidan

Senaste numret av StrokeKontakt - Nr 1/2016

Mer info

Information och anmälan till Stroketeamkongressen 2016 i Umeå

Det är nu möjligt att anmäla sig till 2016 år Stroketeam kongress i Umeå. Stroketeamkongressen är en vidareutbildning som vänder sig till svenska stroketeam, dvs sjuksköterskor, undersköterskor, läkare, fysioterapeuter, arbetsterapeuter, logopeder, kuratorer, psykologer, dietister, sekreterare och andra som arbetar med personer med stroke såväl på sjukhus, i primärvården som i kommuner. Hela programmet kommer att hållas på svenska med något inslag från annat skandinaviskt land. Vår ambition är att ha ett speciellt utbildningsfokus inom olika patientnära områden. Vi kommer bl.a. ha interaktiva seminarier/workshops kring tidiga och sena komplikationer, omvårdnad och rehabilitering.

www.stroketeam2016.se

Kjell Holm, verksamhetschef i Karlavagnen

I höstas var stroke temat för ett avsnitt av radioprogrammet Karlavagnen i P4 Stockholm. Det går fortfarande att lyssna på genom datorn för de som är intresserade.

Om Karlavagnen:
I Karlavagnen förs det öppna samtalet, den fördjupande diskussionen och den fördomsfria debatten. Programmet skapas av lyssnarna som ringer in.

Lyssna här!

Debattartikel - Så kan landstingen effektivt förebygga stroke

I Sverige får ungefär 30 000 personer en stroke varje år. Minst 3 000 av dem skulle kunna undvikas om 80 procent av patienterna med förmaksflimmer fick diagnos och tillgång till effektiv förebyggande behandling. Det är allvarligt att landstingen, i strid med Socialstyrelsens riktlinjer, låter underbehandlingen av förmaksflimmer fortgå.

Läs artikeln här!

Primärpreventiv screening av förmaksflimmer med tum-EKG

TLV (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket) har tagit fram ett kunskapsunderlag som redovisar en hälsoekonomisk utvärdering av metoden primärpreventiv screening av förmaksflimmer med ett så kallat tum-EKG.

Tum-EKG är en mobil enhet för mätning av EKG.

Läs artikeln här!

Ny studie, långa arbetsdagar ökar risken för stroke.

De som arbetar mer än 55 timmar i veckan har högre risk att drabbas av stroke. Det visar en stor studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet. Studien, med deltagare från Europa, Amerika och Australien visar att de som arbetade mer än 55 timmar i veckan hade 33 procents högre risk att drabbas av en stroke än de som hade en mer normal veckoarbetstid på 35 till 40 timmar.
Svt nyheter rapporterar om studien här.
Och här har svt publicerat en intervju med Peter Wätterljung som idag kopplar sin stroke till det stressiga jobb han hade, samt ett videoklipp med kommentarer till studien.
Och här finns hela studien på The Lancets hemsida.

Artikel - Rehabilitering efter en stroke

Tidig rehabilitering efter en stroke är viktigt, men Katharina Stibrant Sunnerhagen, professor i rehabiliteringsmedicin, menar att det går att göra stora framsteg även lång tid efter en stroke.
Läs artikeln här!

Det är aldrig för sent att börja träna!

Övningarna fokuserar på balans och att öva upp styrkan. Många av övningarna går att utföra även för den som sitter i rullstol. Förbundet har i samarbete med en sjukgymnast på Rehab Station Stockholm tagit fram övningarna. Tanken är att man ska kunna göra dem i hemmamiljö utan några redskap.
Till övningarna

Film om när hjärnan inte orkar

Författarna till boken "När hjärnan inte orkar" Birgitta Johansson och Lars Rönnbäck finns på Youtube och talar om hjärntrötthet och behandlingsmöjligheter. Filmen är 15 minuter lång och det är Göteborgs universitet som står bakom den. Klicka på länken här nedan.
Till filmen

Global lista över strokerättigheter

WSO (World Stroke Organisation) är en världsomspännande organisation som startades 2006. Den består framförallt av läkare och andra yrkeskategorier, men även ideella organisationer är medlemmar. WSO har tagit fram en lista på vilka strokerättigheter som borde finnas i varje land.
Klicka på länken här nedan för att komma till dokumentet.

Global lista på strokerättigheter

Hemsida för unga

Sandra var bara 24 år när hon fick stroke. Nu har hon skapat en hemsida som hon själv skulle ha velat hitta när hon fick stroke. Hennes förhoppning är att unga tillsammans kan göra hemsidan intressant och läsvärd.
Ung med stroke

SMIL - Stroke Mitt I Livet

SMIL finns på Facebook!
SMIL är en riktad verksamhet inom flera Strokeföreningar till de som fått stroke mitt i livet, det vill säga i arbetsför ålder. För att sprida information om SMIL har STROKE-Riksförbundet skapat en grupp på Facebook. Sök på Stroke mitt i livet - SMIL och gå med i gruppen du med!

Till Facebook-gruppen

En ovanlig fredag.

En ovanlig fredag - en novell av Bertan Hultqvist

Att ligga på en studsmatta är som att hänga fritt i luften, att sväva, att inte beröra världen, inte vara en del av den, tänkte jag när stirrade upp mot molnen som seglade över himlen. Och mot den bakgrunden vajade flaggan på flaggstången som senast använts på min födelsedag i juli. Nu på halv stång...

Läs hela novellen och andra berättelser om stroke här!

KreatiWebb © 2010

Gör akuttestet här!