Välkommen till STROKE-Riksförbundets hemsida
STROKE-Riksförbundet är en ideell, partipolitisk obunden intresseorganisation för de som har fått stroke, anhöriga och andra intresserade. Vi arbetar tillsammans med våra 75 föreningar med medlemsstöd, informationsspridning och samhällspåverkan. Förbundets Strokefond stödjer forskning, sprider information och stöttar utbildning om stroke.

Hjälp oss att göra vår röst starkare, bli medlem!

Svenskt medel mot hjärntrötthet

"Om vi kan hjälpa människor med hjärntrötthet att vakna upp till ett fungerande liv igen så är det en belöning som till och med slår Nobelpriset.” Det menar nobelprisbelönade forskaren Arvid Carlsson vid Göteborgs Universitet. Det mesta tyder på att hans pågående studie av en helt ny substans pekar åt rätt håll. Detta skriver Svenska Dagbladet.
Läs artikeln

Risken för att få stroke ökar i åldrarna 35-44 år

Andelen kvinnor som får stroke i åldrarna 35-44 år har ökat med 21 procent sedan 1995. Motsvarande siffra för män är 15 procent. I rapporten "Folkhälsan i Sverige 2013" utgiven av Socialstyrelsen tillsammans med Folkhälsoinstitutet kan man läsa om detta.
Till rapporten!

Ladda ner vår nya app!

STROKE-Riksförbundet har en app där man kan göra akuttestet, få information om stroke, om förbundet och kontakta oss. Appen hittar du genom att söka på stroke i "App store" i din mobil.

Riksrevisionen kritiska till det befintliga anhörigstödet

Riksrevisionens nya granskning visar att staten inte har gjort tillräckligt för att anhöriga som vårdar närstående ska få ett stöd som motsvarar deras behov. Många anhöriga tvingas ibland ta ett större ansvar för en närståendes vård och omsorg än de orkar med. Samtidigt får de inte det stöd från det offentliga som de behöver. Regeringen bör därför göra mer för att förbättra förutsättningarna för kommuner och landsting att ge ett gott stöd till de anhöriga, anser Riksrevisionen.

Riksrevisionens granskning

Hemmets Veckotidning stödjer vårt förbund

Under två år stödjer Hemmets Veckotidning våra föreningar så att de kan göra aktiviteter och andra saker som de annars inte skulle ha råd att göra. Vi tackar Hemmets veckotidning för detta viktiga ekonomiska stöd.

SMIL - Stroke Mitt I Livet

SMIL finns på Facebook!
SMIL är en riktad verksamhet inom flera Strokeföreningar till de som fått stroke mitt i livet, det vill säga i arbetsför ålder. För att sprida information om SMIL har STROKE-Riksförbundet skapat en grupp på Facebook. Sök på Stroke mitt i livet - SMIL och gå med i gruppen du med!

Till Facebook-gruppen

KreatiWebb © 2010