Gå till gåvoformulären

Besegra stroke

Förbundets Strokefond stödjer forskning, sprider information och stöttar utbildning om stroke.

Ge en gåva till Strokefonden!

Tillsammans är vi starka

STROKE-Riksförbundet är en ideell, partipolitisk obunden intresseorganisation för de som har fått stroke, anhöriga och andra intresserade. Vi arbetar tillsammans med våra 78 föreningar med medlemsstöd, informationsspridning och samhällspåverkan.

Hjälp oss att göra vår röst starkare, bli medlem!
Gå till bli medlem

Kanslist sökes!

STROKE-Riksförbundet söker en KANSLIST/ heltid.

Sista ansökningsdag är den 20 september!

Läs mer här om jobbet!

Sommartider på kansliet

Under veckorna 26-30 har vi sommartider på kansliet.
Det innebär att telefonväxeln är öppen mellan 9.00 - 12.00 dessa dagar.

Glad sommar!
Önskar STROKE-Riksförbundet

STROKE-Riksförbundet i Almedalen 2016

Verksamhetschef Kjell Holm deltog i panelen för seminariet
"Insatser mot stroke - Dagens bästa investering för bättre folkhälsa"

Se seminariet här

Har du genomgått en trombektomi?

Reporter söker en kvinna som genomgått en trombektomi efter en stroke, och som idag mår bra, och som vill prata om behandlingen, i en hälsospecial i tidningen Året Runt.
Man medverkar med namn och på bild.
För mer info hör av dig till mia.coull@gmail.com
Välkommen med ditt mejl

Rehabövningar finns nu på hemsidan

Emelie Bond, legitimerad sjukgymnast, visar olika övningar som man kan göra hemma, flera övningar fungerar även för den som sitter i rullstol. Till exem­pel kan man göra en del övningar när man ligger i sängen eller sitter på kanten av sängen. Övningarna har tidigare publicerats i StrokeKontakt men finns nu också tillgängliga här på hemsidan under rubriken Rehabilitering.
Se övningarna här!

StrokeKontakt nr.2 2016

Missa inte kommande nummer av StrokeKontakt. Förbundets nye ordförande Ove Puisto pryder omslaget och i tidningen finns en lång intervju med honom. Du kan läsa rapporter från strokedagen samt STROKE-Riksförbundets kongress och vad är egentligen mindfulness? Som vanligt finns även lokalföreningarnas egna artiklar och den som är intresserad av amerikansk cajun cooking kommer inte bli besviken. God läsning!

Luftföroreningar viktig orsak till stroke

Luftföroreningar är en orsak till vart tredje fall av stroke. Det visar en internationell forskarrapport som publiceras idag. I 36 procent av alla strokefall spelar miljöfaktorer en avgörande eller bidragande roll. Det konstaterar ett globalt nätverk av forskare som har granskat data om sjukdomar i 188 länder, för att ta reda på vad som gör oss sjuka.

Klicka här för att läsa artikeln

Årets eldsjäl

”Eldsjälarna är hjärtat i det svenska föreningslivet. Med sitt engagemang inspirerar de dagligen medlemmarna i sina föreningar. Det är något som är värt att hyllas. Och vi gör det genom Eldsjälsgalan. Kvällen då vi alla ger eldsjälarna det erkännande de verkligen förtjänar.”

Nu är det fritt fram att nominera personer till Årets eldsjäl i kategorin hälsa. Fram till den 31 Juli är nomineringen öppen, vinnaren presenteras sedan på Eldsjälsgalan i mars 2017.

Klicka här för att komma till Årets eldsjäl

Föreläsning av Mia von Euler

Mia von Euler, docent och överläkare i neurologi, om vad som händer inom strokevården och strokeforskningen i Sverige.

Föreläsningen höll i samband med STROKE-Riksförbundets ordförandekonferens och kongress den 29 Maj 2016

Ladda ner vår app!

STROKE-Riksförbundets smarta app kan rädda liv!
Ladda ner AKUT-appen genom att söka på Stroke Riksförbundet i App store eller Playbutiken i din mobil.

Gilla oss på Facebook!

Klicka på Facebookloggan så kommer du till sidan

SMIL - Stroke Mitt I Livet

SMIL finns på Facebook!
SMIL är en riktad verksamhet inom flera Strokeföreningar till de som fått stroke mitt i livet, det vill säga i arbetsför ålder. För att sprida information om SMIL har STROKE-Riksförbundet skapat en grupp på Facebook. Sök på Stroke mitt i livet - SMIL och gå med i gruppen du med!

Till Facebook-gruppen

KreatiWebb © 2010