Besegra stroke

Förbundets Strokefond stödjer forskning,
sprider information och stöttar utbildning
om stroke.

Ge en gåva till Strokefonden!
Gå till bli medlem

Tillsammans är vi starka

STROKE-Riksförbundet är en ideell, partipolitisk obunden intresseorganisation för de som har fått stroke, anhöriga och andra intresserade. Vi arbetar tillsammans med våra 78 föreningar med medlemsstöd, informationsspridning och samhällspåverkan.

Hjälp oss att göra vår röst starkare, bli medlem!

Kontakta kansliet endast med mailadresser som avslutas med .se

OBS! STROKE-Riksförbundet kan endast ta emot E-POST/MAIL som avslutas med .se
OBS! Använd ALDRIG mail/e-post till oss som avslutas med .org

Pressmeddelande

Stroke är en neurologisk sjukdom, inte som WHO påstår, en hjärt- och lungsjukdom.
STROKE-Riksförbundets verksamhetschef Kjell Holm kommenterar WHOs ändring om klassificering av stroke

Läs Pressmeddelandet här

Ojämlik tillgång till kognitiva hjälpmedel ett hot mot jämlik hälsa

STROKE-Riksförbundets ordförande Ove Puisto har skrivit under debattartikel i Dagens Medicin
Läs artikeln i Dagens Medicin

Post-Stroke Checklista

Post-Stroke Checklistan (PSC) är framtagen av WSO (World Stroke Organization) för att i första hand hjälpa vårdgivare att identifiera problem efter stroke. Men du kan själv ta med checklistan till din vårdgivare som referens för vilka frågor som du vill ta upp!
Ladda ner checklistan här!

World Stroke Day 2016

Stroke Alliance for Europe (SAFE) uppmärksammar World Stroke Day, den 29 oktober 2016, genom att förena krafter med vetenskapliga och kommersiella samarbetspartners i ett försök att få en överblick av tillståndet för strokevården i Europa, säger Jon Barrick, Ordförande för SAFE.

Obs, ovan nämnda World Stroke Day (den 29 oktober) är professionens strokedag. Andra tisdagen i maj varje år arrangerar, både svenska och andra, patientföreträdande föreningarna Strokedagen för att sätta fokus på stroke.

Läs pressutskicket från SAFE här!

Handikappförbunden byter namn

Handikappförbunden har nu beslutat att byta namn till Funktionsrätt Sverige.
Läs mer här!

Vad får våra rättigheter kosta? Debattartikeln från Handikappförbunden.

Regeringen drar ned på den personliga assistansen. Därmed görs denna rättighet till en budgetfråga, skriver Pelle Kölhed. När nu resultaten av regeringens signalpolitik kring LSS visar sitt grymma ansikte reagerar Åsa Regnér med att tillsätta en snabbutredning. Handikappförbunden vill istället se ett tilläggsdirektiv till utredningen av LSS, som säkerställer rättstillämpning, kvalitet och rättvisa enligt lagens intentioner med andra incitament än besparingar
Läs hela artikeln här!

Webbinarium om stödprogram till anhöriga

Nationellt kompetenscentrum anhöriga anordnar webbinarium om kunskapsöversikten som handlar om stödprogram till anhöriga.

Och vad är ett webbinarium? Ett seminarium på webben helt enkelt! För att medverka krävs endast en dator, surfplatta eller smartphone och en stabil internetanslutning.

Webbinarierna sker den 26e oktober och den 8e november.

Läs mer och anmäl dig här!

StrokeKontakt nr.3 2016

Senaste numret av StrokeKontakt är här! Läs om Lillian Virström, ordförande i Nyköpings strokeförening som själv genomgått förbundets strokekompetensutbildning. I detta nummer inleder vi också en artikelserie om datorer och internet. Som vanligt hittar ni också juristen har ordet, från föreningarna och mycket mer! God läsning!

Skriften Livet efter stroke är uppdaterad

En av våra största och mest heltäckande skrifter Livet efter stroke är nu uppdaterad med reviderad information och ny form. Skriften och annat informationsmaterial finns förstås att beställa i webb-butiken!

Radiointervju med strokedrabbad

En härlig sommardag för nästan två år sedan förändrades livet för Helene Hagström från Tjörn. Under ett dyk fick hon flera infarkter i hjärnan. Lyssna på hennes historia här.

Ladda ner vår app!

STROKE-Riksförbundets smarta app kan rädda liv!
Ladda ner AKUT-appen genom att söka på Stroke Riksförbundet i App store eller Playbutiken i din mobil.

Gilla oss på Facebook!

Klicka på Facebookloggan så kommer du till sidan

SMIL - Stroke Mitt I Livet

SMIL finns på Facebook!
SMIL är en riktad verksamhet inom flera Strokeföreningar till de som fått stroke mitt i livet, det vill säga i arbetsför ålder. För att sprida information om SMIL har STROKE-Riksförbundet skapat en grupp på Facebook. Sök på Stroke mitt i livet - SMIL och gå med i gruppen du med!

Till Facebook-gruppen

KreatiWebb © 2010