Gå till bli medlem

Tillsammans är vi starka

STROKE-Riksförbundet är en ideell, partipolitisk obunden intresseorganisation för de som har fått stroke, anhöriga och andra intresserade. Vi arbetar tillsammans med våra 78 föreningar med medlemsstöd, informationsspridning och samhällspåverkan.

Hjälp oss att göra vår röst starkare, bli medlem!

Besegra stroke

Förbundets Strokefond stödjer forskning, sprider information och stöttar utbildning om stroke.

Ge en gåva till Strokefonden!
Gå till gåvoformulären

The Burden of Stroke - indikator 6

I maj offentliggör ”SAFE - Stroke Alliance for Europe" rapporten "The Burden of Stroke".

Inför den kommer STROKE-Riksförbundet veckovis, publicera sammanlagt tolv indikatorer på att stroke till viss mån går att förebygga!

Den sjätte indikatorn:
Akut strokevård ska alltid ske på strokeenhet! - In-hospital services offer organised stroke care (stroke unit care)

Läs med om vad strokeenhet här!

StrokeKontakt nr.1 2017

Årets första nummer av StrokeKontakt är nu färdigt! Framsidan pryds av Ida Forsberg som fick stroke redan som nittonåring men som genom sin intensiva träning nu kommit långt i sin rehabilitering. Vi har även med en stor kartläggning av rehabiliteringen i landet. I vår serie om datorer och internet handlar det denna gång om hur möten på distans går till. Vi fick även in en smart uppfinning från en läsare som underlättar vardagen. Som vanligt skriver vi också om nya rön och forskning i strokevärlden, från föreningarna och mycket mer. Trevlig läsning!

Namninsamling för folkhögskolor

STROKE-Riksförbundet agerar tillsammans med Handikappförbunden, där vi är medlemmar, för att rädda folkhögskolornas viktiga verksamhet som riktar sig till personer med funktionsnedsättning. Hjälp oss att sätta press på regeringen genom att skriva under!

Målet är minst 10 000 namnunderskrifter och vi behöver er hjälp att nå dit!

Klicka här för att skriva under!

Radioprogram om stroke

Radioprogrammet Kropp och själ behandlade under tisdagen den 24e januari ämnet stroke. Lyssna här!

StrokeKontakt nr.4 2016

Årets sista nummer av StrokeKontakt har nu kommit från tryckeriet! Läs om Elisabeth Hamrin, sjuksköterskan som blev professor, årets stroketeamkongress, artikelserien om datorer och internet fortsätter, denna gång handlar det om ljudböcker och trygghet genom telefonen. Som vanligt hittar ni också juristen har ordet, från föreningarna och mycket mer! Trevlig läsning!
Bild

Debattartikel gällande ISF:s rapport om Sjukvårdande insatser och personlig assistans 2016:16

”Åsa Regnérs vaga uttalanden till TT om att skynda på förändringar räcker inte. Handikappförbunden menar att det krävs snabba åtgärder för att räta upp det sluttande plan som hanteringen av personlig assistans och LSS är idag”, säger Pelle Kölhed, vice ordförande i Handikappförbunden och expert i utredningen av LSS.
Läs hela artikeln här!

Ladda ner vår app!

STROKE-Riksförbundets smarta app kan rädda liv!
Ladda ner AKUT-appen genom att söka på Stroke Riksförbundet i App store eller Playbutiken i din mobil.

Gilla oss på Facebook!

Klicka på Facebookloggan så kommer du till sidan

SMIL - Stroke Mitt I Livet

SMIL finns på Facebook!
SMIL är en riktad verksamhet inom flera Strokeföreningar till de som fått stroke mitt i livet, det vill säga i arbetsför ålder. För att sprida information om SMIL har STROKE-Riksförbundet skapat en grupp på Facebook. Sök på Stroke mitt i livet - SMIL och gå med i gruppen du med!

Till Facebook-gruppen

KreatiWebb © 2010