Gå till bli medlem

Tillsammans är vi starka

STROKE-Riksförbundet är en ideell, partipolitisk obunden intresseorganisation för de som har fått stroke, anhöriga och andra intresserade. Vi arbetar tillsammans med våra 81 föreningar med medlemsstöd, informationsspridning och samhällspåverkan.

Hjälp oss att göra vår röst starkare, bli medlem!

Besegra stroke

Förbundets Strokefond stödjer forskning, sprider information och stöttar utbildning om stroke.

Ge en gåva till Strokefonden!
Gå till gåvoformulären

Äntligen fokus på rehabilitering i förslaget till nya riktlinjer för stroke!

STROKE-Riksförbundet gläds åt att rehabiliteringen lyfts fram i förslagen till nya riktlinjerna för strokevården i Sverige.

- STROKE-Riksförbundet har under en längre tid poängterat bristerna inom rehabiliteringen, säger verksamhetschef Kjell Holm.

I de nuvarande riktlinjerna för strokevården i Sverige har rehabiliteringen haft en mycket undanskymd plats. För de som drabbas av en stroke är det viktigt att få den bästa möjliga akuta strokevården, det vill säga vård på strokeenhet. Men uppdraget tar inte slut där, efter den akuta fasen tar nästa minst lika viktiga fas vid, att både rehabilitera på kort och lång sikt. Allt med målet att den som fått en stroke ska komma tillbaka till jobbet, familjelivet och tillbaka in i samhället. STROKE-Riksförbundet är övertygade om att satsningar på väl fungerande rehabilitering där även afasiträning och samtalsstöd ingår kan innebära stora besparingar för samhället och bidra till ett värdigt liv för den enskilde!

StrokeKontakt nr.1 2017

Årets första nummer av StrokeKontakt är nu färdigt! Framsidan pryds av Ida Forsberg som fick stroke redan som nittonåring men som genom sin intensiva träning nu kommit långt i sin rehabilitering. Vi har även med en stor kartläggning av rehabiliteringen i landet. I vår serie om datorer och internet handlar det denna gång om hur möten på distans går till. Vi fick även in en smart uppfinning från en läsare som underlättar vardagen. Som vanligt skriver vi också om nya rön och forskning i strokevärlden, från föreningarna och mycket mer. Trevlig läsning!

Namninsamling för folkhögskolor

STROKE-Riksförbundet agerar tillsammans med Handikappförbunden, där vi är medlemmar, för att rädda folkhögskolornas viktiga verksamhet som riktar sig till personer med funktionsnedsättning. Hjälp oss att sätta press på regeringen genom att skriva under!

Målet är minst 10 000 namnunderskrifter och vi behöver er hjälp att nå dit!

Klicka här för att skriva under!

Radioprogram om stroke

Radioprogrammet Kropp och själ behandlade under tisdagen den 24e januari ämnet stroke. Lyssna här!

StrokeKontakt nr.4 2016

Årets sista nummer av StrokeKontakt har nu kommit från tryckeriet! Läs om Elisabeth Hamrin, sjuksköterskan som blev professor, årets stroketeamkongress, artikelserien om datorer och internet fortsätter, denna gång handlar det om ljudböcker och trygghet genom telefonen. Som vanligt hittar ni också juristen har ordet, från föreningarna och mycket mer! Trevlig läsning!

Ladda ner vår app!

STROKE-Riksförbundets smarta app kan rädda liv!
Ladda ner AKUT-appen genom att söka på Stroke Riksförbundet i App store eller Playbutiken i din mobil.

Gilla oss på Facebook!

Klicka på Facebookloggan så kommer du till sidan

SMIL - Stroke Mitt I Livet

SMIL finns på Facebook!
SMIL är en riktad verksamhet inom flera Strokeföreningar till de som fått stroke mitt i livet, det vill säga i arbetsför ålder. För att sprida information om SMIL har STROKE-Riksförbundet skapat en grupp på Facebook. Sök på Stroke mitt i livet - SMIL och gå med i gruppen du med!

Till Facebook-gruppen

KreatiWebb © 2010