Gå till bli medlem

Tillsammans är vi starka

STROKE-Riksförbundet är en ideell, partipolitisk obunden intresseorganisation för de som har fått stroke, anhöriga och andra intresserade. Vi arbetar tillsammans med våra 81 föreningar med medlemsstöd, informationsspridning och samhällspåverkan.

Hjälp oss att göra vår röst starkare, bli medlem!

Besegra stroke

Förbundets Strokefond stödjer forskning, sprider information och stöttar utbildning om stroke.

Ge en gåva till Strokefonden!
Gå till gåvoformulären

Regeringen drar i nödbromsen angående assistansen

STROKE-Riksförbundet är positiva till minister Åsa Regnérs besked den 14 november om att man fryser Försäkringskassans omprövningar av personlig assistans. Detta är givetvis en stor lättnad för de som har varit oroliga för att förlora helt eller delar av sin assistans. Men för de som dagligen får avslag på sina ansökningar om personlig assistans eller redan har fått avslag är situationen dock densamma. Regeringen har redan tidigare gett besked om att man genom en lagändring vill återställa effekterna av sommarens dom i Högsta förvaltningsdomstolen gällande väntetid och beredskap. LSS ska möjliggöra för personer med funktionsnedsättningar att leva som andra i vårt samhälle, dessvärre har vi sett en nedmontering av denna rättighetslag, vilket hela funktionshinderrörelsen rasar mot.

Irene berättar om vardagen med hjärntrötthet

För två år sedan drabbades Irene Zeipel-Stjerna av en stroke. I Radio P4 Östergötland berättar hon om vägen tillbaka och hur nya vardagen med hjärntrötthet ser ut.

Lyssna här!

Grattis Bollnäs - årets strokeenhet 2016

Det nationella kvalitetsregistret Riksstroke utser varje år en strokeenhet som utmärker sig för god strokevård. Det görs efter bestämda målnivåer fastställda av Socialstyrelsen. Den klinik som utmärkte sig bäst för ”God strokevård” 2016 var strokeenheten vid Bollnäs sjukhus som nu får omnämnandet ”Årets Strokeenhet 2016” av styrgruppen för Riksstroke!
Ytterligare fyra sjukhus får ett omnämnande för ”God strokevård”, de är
Alingsås, Kalix, Värnamo och Kalmar.

StrokeKontakt nr.3 2017

Senaste numret av StrokeKontakt är nu här. I detta nummer kan ni läsa om de nationella riktlinjerna för strokevården som är ute på remiss. Vi förklarar vad riktlinjerna innebär och förbundets synpunkter redogörs. Vi har också träffat psykiatrikern som fick stroke samt ger ett porträtt av Lars Gunnar Björklund som använder musiken som en del av sin rehabilitering. Som vanligt finns vinjetterna Juristen har ordet och Från föreningarna med, samt mycket mer. Smått och gott har passande nog svamptema nu när hösten snart är här! God läsning!
www.med.lu.se/case

Ladda ner vår app!

STROKE-Riksförbundets smarta app kan rädda liv!
Ladda ner AKUT-appen genom att söka på Stroke Riksförbundet i App store eller Playbutiken i din mobil.

Gilla oss på Facebook!

Klicka på Facebookloggan så kommer du till sidan

SMIL - Stroke Mitt I Livet

SMIL finns på Facebook!
SMIL är en riktad verksamhet inom flera Strokeföreningar till de som fått stroke mitt i livet, det vill säga i arbetsför ålder. För att sprida information om SMIL har STROKE-Riksförbundet skapat en grupp på Facebook. Sök på Stroke mitt i livet - SMIL och gå med i gruppen du med!

Till Facebook-gruppen

KreatiWebb © 2010