» Hur uppkommer stroke?
» Riskfaktorer
» Vad är TIA?
» Lär dig känna igen stroke
» Kan stroke förebyggas?
» Konsekvenser efter stroke
» Dolda funktionsnedsättningar
» Rehabilitering
» Vanliga frågor och svar
» Strokeenhet

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt (blodpropp i hjärnan) och hjärnblödning. Stroke är en av våra största folksjukdomar. I Sverige får cirka 25 000 personer stroke varje år, en person var 20e minut. Medelåldern för insjuknande i stroke är 75 år, men hela 20 procent av de drabbade är under 65 år. Stroke är den sjukdom som kräver flest vårdar inom den somatiska (kroppsliga) sjukvården och beräknas kosta samhället 18 miljarder kronor per år (i enlighet med Riksstroke). Internationellt sett är stroke den största orsaken till invaliditet och den tredje största orsaken till död. Ungefär 80 miljoner människor i världen lever med konsekvenserna efter stroke, för att inte tala om de cirka 250 miljoner nära familjemedlemmar som på olika sätt påverkas av stroke. Stroke är således ett globalt hälsoproblem.

I menyerna till vänster kan du läsa om hur stroke uppkommer, riskfaktorer, rehabilitering och mer därtill. Det finns även en meny med svar på vanliga frågor som vi ofta får in till förbundet.

Tanka hem dokumentet