» Hur uppkommer stroke?
» Riskfaktorer
» Lär dig känna igen stroke
» Vad är TIA?
» Kan stroke förebyggas?
» Konsekvenser efter stroke
» Om minne
» Rehabilitering

Hur uppkommer stroke?

Hjärninfarkt uppkommer oftast genom att en blodpropp täpper till någon av pulsådrorna i hjärnan. Resultatet blir en försämrad tillförsel av blod och därmed också av syre till den del av hjärnan som försörjs av kärlet. Det uppstår en syrebrist i området kring proppen, vilket gör att vissa nervceller skadas eller dör och en hjärnskada uppstår. Med hjälp av olika röntgenundersökningar kan man se vilken del av hjärnan som har skadats.

TIA orsakas i de flesta fall av små blodproppar som snabbt löses upp varför symtomen blir kortvariga - några minuter upp till maximalt 24 timmar. TIA ska alltid ses som en varningssignal för hotande stroke. Sök upp sjukhus snarast även om symtomen gått över!

Hjärnblödning
I hjärnan kan bland annat åderförkalkning och högt blodtryck ge en försvagning av kärlväggen. Denna kan då brista så att blod tränger ut i hjärnvävnaden – en hjärnblödning har uppstått.

En blödning kan också uppstå för att ett pulsåderbråck (aneurysm) brister.
Om blod då strömmar ut i det vätskefyllda hålrum som omger
hjärnan uppstår en subarachnoidalblödning. Den här typen av hjärnblödning förekommer oftast hos personer under 60 år.