» Hur uppkommer stroke?
» Riskfaktorer
» Vad är TIA?
» Lär dig känna igen stroke
» Kan stroke förebyggas?
» Konsekvenser efter stroke
» Dolda funktionsnedsättningar
» Rehabilitering
» Vanliga frågor och svar
» Strokeenhet

Konsekvenser efter stroke

Eftersom hjärnan styr alla våra funktioner kan stroke påverka vilken funktion som helst, beroende på bland annat skadans lokalisering och omfattning. Stroke kan ge väldigt olika funktionsnedsättningar; både fysiska och kognitiva (intellektuella), synliga och osynliga. Stroke kan också ge sociala konsekvenser.

Ingen stroke är den andra helt lik, konsekvenserna efter stroke ser olika ut för varje person som har insjuknat. Den första tiden efter insjuknandet sker ofta en spontan förbättring.
Men det är aldrig försent att börja träna! Förbättringar kan ske många, många år efter insjuknandet.

Här nedan kan du läsa om en del av de funktionsnedsättningar som kan följa på stroke.

Fysiska funktionsnedsättningar

• Halvsidig förlamning/nedsättning, oftast är den den ena sidans arm och ben som blir påverkade. Den halvsidiga nedsättningen kan vara av olika grad – allt från hel förlamning till en svaghet eller domning i kroppsdelen.

• Kommunikation - afasi. Vid afasi kan man få svårigheter att tala och ibland också med att förstå tilltal och med att läsa, skriva och räkna.

• Svårigheter med att äta och dricka (dysfagi). Många får svårt med att svälja mat och dryck, framförallt den första tiden efter stroke.

Dolda funktionsnedsättningar

• Trötthet. Många upplever en trötthet efter stroke, ofta är det en "hjärntrötthet" , mental trötthet. Tröttheten avtar ofta med tiden.

• Minne. Vanligast är att korttidsminnet påverkas. Här får man ofta helt enkelt lära sig att använa olika kompensatoriska strategier och hjälpmedel.

• Uppmärksamhet/koncentration. Uppmärksamhetssvårigheter kan göra att det blir svårare att till exempel följa med i ett samtal mellan flera personer, slutföra påbörjade aktiviteter och svårare att lära in nytt.

Uppmärksamhetsproblem ger ofta också:

• Nedsatt simultankapacitet vilket innebär att man bland annat inte längre klarar av att ha "flera bollar i luften" samtidigt, hjärnan klarar helt enkelt inte av det.

• Allt tar lång tid. Det som man tidigare gjorde automatiskt kräver stora mängder energi.

• Depression eller depressionsliknande tillstånd är vanligt efter stroke. Orsaken kan dels vara en följd av den fysiska hjärnskadan, men även en reaktion på den nya  förändrade situationen, förlusten av vissa förmågor. Man hamnar helt enkelt i kris.

• Balanssvårigheter. Ofta kan träning hjälpa

• Neglekt innebär att man inte uppfattar ena sidan av kroppen och omgivningen - oftast den vänstra. Neglekt blir ofta bättre, genom träning kan det försvinna helt.

• Yrsel är vanligt i början, men avtar ofta någon månad efter insjuknandet.

• Humörsvängningar är vanliga, ibland blir till och med hela personligheten förändrad.

• Affektlabilitet, det vill säga svårigheter att kontrollera t.ex. skratt och gråt är ganska vanligt efter stroke. Det vill säga att man t.ex. kan börja gråta utan att man egentligen är ledsen.

• Brist på initiativförmåga är också vanligt efter stroke, viljan kanske finns, men inget blir gjort.

• Brist på sjukdomsinsikt. Ofta tar det tid att inse vilka begränsningar man har fått i och med stroke. En del får aldrig insikt utan tror att de kan allt lika bra som förut, vilket givetvis kan skapa problem för omgivningen.

• Epilepsi. Det är cirka 10 procent som får epilepsi inom en femårs period efter stroke

• Skriv ut Skriv Ut-ikon