» Äldre nyheter

Här samlar vi aktuell information och nyheter som rör stroke. Du hittar även de senaste nyheterna på förstasidan. Äldre nyheter hittar du under rubriken med samma namn.

Vill du delta i en enkätstudie om körkort och välfärd?

På Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) pågår ett projekt där vi vill undersöka om välfärden förändras efter återkallat körkort på grund av synfältsbortfall. I studien jämförs välfärd mellan personer som har körkort och personer som har fått sitt körkort återkallat på grund av synfältsbortfall. Projektet sker inom ramen för ett avhandlingsarbete och är finansierat av Transportstyrelsen.

Vi söker dels personer som har fått stroke och som har ett giltigt B-körkort, dels personer som har fått stroke men som har fått B-körkortet återkallat på grund av synfältsbortfall. Du deltar genom att besvara en av webbenkäterna nedan. Bäst fungerar webbenkäten på dator/läsplatta, men det går också att besvara den på mobiltelefonen. Deltagandet i enkätstudien är frivilligt, och du kan när som helst avbryta din medverkan.

Du som har fått stroke och har ett giltigt B-körkort deltar i studien genom att klicka på följande enkätlänk:

Du som har fått stroke och har fått B-körkortet återkallat på grund av synfältsbortfall deltar i studien genom att klicka på följande enkätlänk:

Om du har frågor om studien är du välkommen att höra av dig till:
Jonna Nyberg (Doktorand vid Örebro universitet samt VTI)
Mejladress: jonna.nyberg@vti.se

Om du har frågor om enkäten är du välkommen att höra av dig till:
Per Henriksson (Statistiker, VTI)
Mejladress: per.henriksson@vti.se

Nya läkemedel bakom färre fall av stroke

Den nedåtgående trenden fortsätter – på åtta år har antalet strokedrabbade svenskar minskat med en sjättedel rapporterar LIFE-time. STROKE-Riksförbundets verksamhetschef Kjell Holm intervjuas.
Läs artikeln här

Färre drabbas av stroke – Inslag i EKOT

Inslag i SRs EKOT, STROKE-Riksförbundets verksamhetschef Kjell Holm och Bo Norrving, ordförande för Riksstroke intervjuas.

Här kan du också läsa om nyheten
Strokes on the decline in Sweden
(same as the above but in english)

The amount of people suffering strokes in Sweden is declining with 600 fewer cases in 2017 compared to the year before. Radio interview with Bo Norrving, head of Riksstroke

Listen here

Nya forskningsrönen visar: Så minskar du risken för stroke

Antalet fall av stroke går neråt stadigt i Sverige. Och träning är en viktig faktor i ytterligare strokebekämpning. STROKE-Riksförbundets Daniela Bjarne intervjuas.
Läs artikeln här!

World Stroke Day 29 oktober

texten uppdaterasMåndag den 29 oktober är det World Stroke Day, den internationella dagen för att uppmärksamma stroke. World Stroke Day arrangeras av WSO (World Stroke Organization) som jobbar för att uppmärksamma stroke internationellt.

Den svenska Strokedagen arrangeras som vanligt den andra tisdagen i maj.

Läs mer om World Stroke Day här (på engelska)