» Äldre nyheter

Här samlar vi aktuell information och nyheter som rör stroke. Du hittar även de senaste nyheterna på förstasidan. Äldre nyheter hittar du under rubriken med samma namn.

Regeringen drar i nödbromsen angående assistansen

STROKE-Riksförbundet är positiva till minister Åsa Regnérs besked den 14 november om att man fryser Försäkringskassans omprövningar av personlig assistans. Detta är givetvis en stor lättnad för de som har varit oroliga för att förlora helt eller delar av sin assistans. Men för de som dagligen får avslag på sina ansökningar om personlig assistans eller redan har fått avslag är situationen dock densamma. Regeringen har redan tidigare gett besked om att man genom en lagändring vill återställa effekterna av sommarens dom i Högsta förvaltningsdomstolen gällande väntetid och beredskap. LSS ska möjliggöra för personer med funktionsnedsättningar att leva som andra i vårt samhälle, dessvärre har vi sett en nedmontering av denna rättighetslag, vilket hela funktionshinderrörelsen rasar mot.

Irene berättar om vardagen med hjärntrötthet

För två år sedan drabbades Irene Zeipel-Stjerna av en stroke. I Radio P4 Östergötland berättar hon om vägen tillbaka och hur nya vardagen med hjärntrötthet ser ut.

Lyssna här!

Grattis Bollnäs - årets strokeenhet 2016

Det nationella kvalitetsregistret Riksstroke utser varje år en strokeenhet som utmärker sig för god strokevård. Det görs efter bestämda målnivåer fastställda av Socialstyrelsen. Den klinik som utmärkte sig bäst för ”God strokevård” 2016 var strokeenheten vid Bollnäs sjukhus som nu får omnämnandet ”Årets Strokeenhet 2016” av styrgruppen för Riksstroke!
Ytterligare fyra sjukhus får ett omnämnande för ”God strokevård”, de är
Alingsås, Kalix, Värnamo och Kalmar.

Världsstrokedagen den 29 oktober

Söndagen den 29 oktober uppmärksammas World Stroke Day, Världsstrokedagen. I år med temat prevention. Bakom World Stroke Day står WSO (World Stroke Organisation) och det är en dag som främst uppmärksammas av professionen utomlands. I Sverige är det den europeiska strokedagen i maj (initierad av SAFE, Stroke Alliance for Europe) som får mest uppmärksamhet.

STROKE-Riksförbundet finns under veckan på seniormässan i Stockholm för att informera om friskfaktorer.

www.med.lu.se/case