» Äldre nyheter

Här samlar vi aktuell information och nyheter som rör stroke. Du hittar även de senaste nyheterna på förstasidan. Äldre nyheter hittar du under rubriken med samma namn.

StrokeKontakt nr.4 2018

Årets sista StrokeKontakt är nu här! Framsidan pryds av Fanny och Per, Fanny skriver om hennes upplevelse när pappa Per plötsligt fick stroke vid köksbordet. Vi får en inblick i strokevården i Namibia, lär oss om remisser och får höra om när 92 åriga Lars Kasselstrand fixar konsert för Strokefonden. Juristen skriver om hur man gör för att klaga på vården och som vanligt finns rapporter från strokeföreningarnas aktiviteter, smått och gott och mycket mer. Trevlig läsning!

Nya foldrar om afasi och hjärntrötthet

Två nya, efterlängtade foldrar finns nu i vår webbutik. Afasi – Att inte kunna kommunicera och Hjärntrötthet – När den mentala energin tar slut. Som namnen antyder tar foldrarna upp konkret, kortfattad fakta om afasi respektive hjärntrötthet. De är dessutom gratis!

Nya julkort!

Skicka en hälsning till nära och kära med förbundets nya julkort! Beställ från webb-butiken!

Vill du delta i en enkätstudie om körkort och välfärd?

På Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) pågår ett projekt där vi vill undersöka om välfärden förändras efter återkallat körkort på grund av synfältsbortfall. I studien jämförs välfärd mellan personer som har körkort och personer som har fått sitt körkort återkallat på grund av synfältsbortfall. Projektet sker inom ramen för ett avhandlingsarbete och är finansierat av Transportstyrelsen.

Vi söker dels personer som har fått stroke och som har ett giltigt B-körkort, dels personer som har fått stroke men som har fått B-körkortet återkallat på grund av synfältsbortfall. Du deltar genom att besvara en av webbenkäterna nedan. Bäst fungerar webbenkäten på dator/läsplatta, men det går också att besvara den på mobiltelefonen. Deltagandet i enkätstudien är frivilligt, och du kan när som helst avbryta din medverkan.

Du som har fått stroke och har ett giltigt B-körkort deltar i studien genom att klicka på följande enkätlänk:

Du som har fått stroke och har fått B-körkortet återkallat på grund av synfältsbortfall deltar i studien genom att klicka på följande enkätlänk:

Om du har frågor om studien är du välkommen att höra av dig till:
Jonna Nyberg (Doktorand vid Örebro universitet samt VTI)
Mejladress: jonna.nyberg@vti.se

Om du har frågor om enkäten är du välkommen att höra av dig till:
Per Henriksson (Statistiker, VTI)
Mejladress: per.henriksson@vti.se