» Äldre nyheter

Äldre nyheter

Här hamnar äldre information och nyheter som tidigare funnits på förstasidan och på sidan Nyheter.
www.med.lu.se/case

StrokeKontakt nr.3 2017

Senaste numret av StrokeKontakt är nu här. I detta nummer kan ni läsa om de nationella riktlinjerna för strokevården som är ute på remiss. Vi förklarar vad riktlinjerna innebär och förbundets synpunkter redogörs. Vi har också träffat psykiatrikern som fick stroke samt ger ett porträtt av Lars Gunnar Björklund som använder musiken som en del av sin rehabilitering. Som vanligt finns vinjetterna Juristen har ordet och Från föreningarna med, samt mycket mer. Smått och gott har passande nog svamptema nu när hösten snart är här! God läsning!

The Burden of Stroke

Rapporten ”Burden of stroke” som SAFE (Stroke Alliance for Europe) har tagit fram är nu klar. Den visar på likheter och skillnader inom strokevården i de europeiska länderna. Rapporten skall användas för att påverka och förbättra strokevården i Europa.

Här nedan hittar du hela rapporten (på engelska), dessutom en sammanfattning och en översikt av stroke och strokevården inom EU och SAFE.

SAFE är en sammanslutning av 28 europeiska strokeorganisationer, däribland STROKE-Riksförbundet.

Bild
Burden of stroke - hela rapporten
Burden of stroke - sammanfattning
Översikt av stroke och strokevård inom EU och SAFE

StrokeKontakt nr.2 2017

I det här numret tar vi upp körkortsfrågan som alltid är aktuell bland våra medlemmar. Vi har också kikat på Riksstrokes nya strukturdatarapport och sen skriver vi om hur ett litet armband kan hålla koll på din hälsa och peppa dig att träna. Vi intervjuar Peter som promenerar 6 000 steg om dagen och juristen skriver om diskriminering på grund av funktionshinder. Den som är intresserad av jordgubbar har också mycket att lära sig på Smått och gott sidorna! God sommarläsning!

Interpellationsdebatt - Rehabilitering för strokepatienter

Här kan du se interpellationsdebatten i Sveriges riksdag från den 30 maj 2017 angående rehabilitering för strokepatienter.

Interpellation 2016/17:507 Rehabilitering för strokepatienter.
av Penilla Gunther (KD) till Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S)Interpellationsdebatt - Rehabilitering för strokepatientet

Äntligen fokus på rehabilitering i förslaget till nya riktlinjer för stroke!

STROKE-Riksförbundet gläds åt att rehabiliteringen lyfts fram i förslagen till nya riktlinjerna för strokevården i Sverige.

- STROKE-Riksförbundet har under en längre tid poängterat bristerna inom rehabiliteringen, säger verksamhetschef Kjell Holm.

I de nuvarande riktlinjerna för strokevården i Sverige har rehabiliteringen haft en mycket undanskymd plats. För de som drabbas av en stroke är det viktigt att få den bästa möjliga akuta strokevården, det vill säga vård på strokeenhet. Men uppdraget tar inte slut där, efter den akuta fasen tar nästa minst lika viktiga fas vid, att både rehabilitera på kort och lång sikt. Allt med målet att den som fått en stroke ska komma tillbaka till jobbet, familjelivet och tillbaka in i samhället. STROKE-Riksförbundet är övertygade om att satsningar på väl fungerande rehabilitering där även afasiträning och samtalsstöd ingår kan innebära stora besparingar för samhället och bidra till ett värdigt liv för den enskilde!

StrokeKontakt nr.1 2017

Årets första nummer av StrokeKontakt är nu färdigt! Framsidan pryds av Ida Forsberg som fick stroke redan som nittonåring men som genom sin intensiva träning nu kommit långt i sin rehabilitering. Vi har även med en stor kartläggning av rehabiliteringen i landet. I vår serie om datorer och internet handlar det denna gång om hur möten på distans går till. Vi fick även in en smart uppfinning från en läsare som underlättar vardagen. Som vanligt skriver vi också om nya rön och forskning i strokevärlden, från föreningarna och mycket mer. Trevlig läsning!

Namninsamling för folkhögskolor

STROKE-Riksförbundet agerar tillsammans med Handikappförbunden, där vi är medlemmar, för att rädda folkhögskolornas viktiga verksamhet som riktar sig till personer med funktionsnedsättning. Hjälp oss att sätta press på regeringen genom att skriva under!

Målet är minst 10 000 namnunderskrifter och vi behöver er hjälp att nå dit!

Klicka här för att skriva under!

Radioprogram om stroke

Radioprogrammet Kropp och själ behandlade under tisdagen den 24e januari ämnet stroke. Lyssna här!

StrokeKontakt nr.4 2016

Årets sista nummer av StrokeKontakt har nu kommit från tryckeriet! Läs om Elisabeth Hamrin, sjuksköterskan som blev professor, årets stroketeamkongress, artikelserien om datorer och internet fortsätter, denna gång handlar det om ljudböcker och trygghet genom telefonen. Som vanligt hittar ni också juristen har ordet, från föreningarna och mycket mer! Trevlig läsning!
Bild

Debattartikel gällande ISF:s rapport om Sjukvårdande insatser och personlig assistans 2016:16

”Åsa Regnérs vaga uttalanden till TT om att skynda på förändringar räcker inte. Handikappförbunden menar att det krävs snabba åtgärder för att räta upp det sluttande plan som hanteringen av personlig assistans och LSS är idag”, säger Pelle Kölhed, vice ordförande i Handikappförbunden och expert i utredningen av LSS.
Läs hela artikeln här!

Årets medicinska forskningsnyheter

För femte året korar Dagens Medicin de främsta medicinska forskningsnyheterna. Toppar gör en efterlängtad nyhet inom typ 2-diabetes, kardiovaskulär prevention genom blod­socker­sänkande behandling.
Läs mer här!

Pressmeddelande

Stroke är en neurologisk sjukdom, inte som WHO påstår, en hjärt- och lungsjukdom.
STROKE-Riksförbundets verksamhetschef Kjell Holm kommenterar WHOs ändring om klassificering av stroke.

Läs Pressmeddelandet här

Ojämlik tillgång till kognitiva hjälpmedel ett hot mot jämlik hälsa

STROKE-Riksförbundets ordförande Ove Puisto har skrivit under debattartikel i Dagens Medicin

Läs artikeln i Dagens Medicin

Webbinarium om stödprogram till anhöriga

Nationellt kompetenscentrum anhöriga anordnar webbinarium om kunskapsöversikten som handlar om stödprogram till anhöriga som ger insatser till närstående med stroke.

Eva Månsson Lexell ger en introduktion till kunskapsöversikten som handlar om stroke och dess konsekvenser, vård, omsorg och rehabilitering kring stroke, att vara anhörig till en person med stroke, kostnad för anhörigas insatser, olika typer av stödprogram, samt stödprogrammens betydelse och effekter. Översikten avslutas med resultat och avslutande diskussion.

Och vad är ett webbinarium? Ett seminarium på webben helt enkelt! För att medverka krävs endast en dator, surfplatta eller smartphone och en stabil internetanslutning.

Webbinarierna sker den 26e oktober och den 8e november.

Läs mer och anmäl dig här!

Post-Stroke Checklista

Post-Stroke Checklistan (PSC) är framtagen av WSO (World Stroke Organization) för att i första hand hjälpa vårdgivare att identifiera problem efter stroke. Men du kan själv ta med checklistan till din vårdgivare som referens för vilka frågor som du vill ta upp!

Ladda ner checklistan här!

World Stroke Day 2016

Stroke Alliance for Europe (SAFE) uppmärksammar World Stroke Day, den 29 oktober 2016, genom att förena krafter med vetenskapliga och kommersiella samarbetspartners i ett försök att få en överblick av tillståndet för strokevården i Europa, säger Jon Barrick, Ordförande för SAFE.

Obs, ovan nämnda World Stroke Day (den 29 oktober) är professionens strokedag. Andra tisdagen i maj varje år arrangerar, både svenska och andra, patientföreträdande föreningarna Strokedagen för att sätta fokus på stroke.

Läs pressutskicket från SAFE här!

Handikappförbunden byter namn

Handikappförbunden har nu beslutat att byta namn till Funktionsrätt Sverige.
Läs mer här!

Vad får våra rättigheter kosta? Debattartikeln från Handikappförbunden.

Regeringen drar ned på den personliga assistansen. Därmed görs denna rättighet till en budgetfråga, skriver Pelle Kölhed. När nu resultaten av regeringens signalpolitik kring LSS visar sitt grymma ansikte reagerar Åsa Regnér med att tillsätta en snabbutredning. Handikappförbunden vill istället se ett tilläggsdirektiv till utredningen av LSS, som säkerställer rättstillämpning, kvalitet och rättvisa enligt lagens intentioner med andra incitament än besparingar
Läsa hela artikeln här!

StrokeKontakt nr.3 2016

Senaste numret av StrokeKontakt är här! Läs om Lillian Virström, ordförande i Nyköpings strokeförening som själv genomgått förbundets strokekompetensutbildning. I detta nummer inleder vi också en artikelserie om datorer och internet. Som vanligt hittar ni också juristen har ordet, från föreningarna och mycket mer! God läsning!

Webbinarium om stödprogram till anhöriga

Nationellt kompetenscentrum anhöriga anordnar webbinarium om kunskapsöversikten som handlar om stödprogram till anhöriga.

Webbinarierna sker den 26e oktober och den 8e november.

Läs mer och anmäl dig här!
Bild

Skriften Livet efter stroke är uppdaterad

En av våra största och mest heltäckande skrifter Livet efter stroke är nu uppdaterad med reviderad information och ny form. Skriften och annat informationsmaterial finns förstås att beställa i webb-butiken!

Radiointervju med strokedrabbad

En härlig sommardag för nästan två år sedan förändrades livet för Helene Hagström från Tjörn. Under ett dyk fick hon flera infarkter i hjärnan. Lyssna på hennes historia här.

STROKE-Riksförbundet i Almedalen 2016

Verksamhetschef Kjell Holm deltog i panelen för seminariet
"Insatser mot stroke - Dagens bästa investering för bättre folkhälsa"

Se seminariet här

Har du genomgått en trombektomi?

Reporter söker en kvinna som genomgått en trombektomi efter en stroke, och som idag mår bra, och som vill prata om behandlingen, i en hälsospecial i tidningen Året Runt.
Man medverkar med namn och på bild.
För mer info hör av dig till mia.coull@gmail.com
Välkommen med ditt mejl

Rehabövningar finns nu på hemsidan

Emelie Bond, legitimerad sjukgymnast, visar olika övningar som man kan göra hemma, flera övningar fungerar även för den som sitter i rullstol. Till exem­pel kan man göra en del övningar när man ligger i sängen eller sitter på kanten av sängen. Övningarna har tidigare publicerats i StrokeKontakt men finns nu också tillgängliga här på hemsidan under rubriken
Se övningarna här!

StrokeKontakt nr.2 2016

Missa inte kommande nummer av StrokeKontakt. Förbundets nye ordförande Ove Puisto pryder omslaget och i tidningen finns en lång intervju med honom. Du kan läsa rapporter från strokedagen samt STROKE-Riksförbundets kongress och vad är egentligen mindfulness? Som vanligt finns även lokalföreningarnas egna artiklar och den som är intresserad av amerikansk cajun cooking kommer inte bli besviken. God läsning!
Bild

Luftföroreningar viktig orsak till stroke

Luftföroreningar är en orsak till vart tredje fall av stroke. Det visar en internationell forskarrapport som publiceras idag. I 36 procent av alla strokefall spelar miljöfaktorer en avgörande eller bidragande roll. Det konstaterar ett globalt nätverk av forskare som har granskat data om sjukdomar i 188 länder, för att ta reda på vad som gör oss sjuka.

Klicka här för att läsa artikeln

Årets eldsjäl

”Eldsjälarna är hjärtat i det svenska föreningslivet. Med sitt engagemang inspirerar de dagligen medlemmarna i sina föreningar. Det är något som är värt att hyllas. Och vi gör det genom Eldsjälsgalan. Kvällen då vi alla ger eldsjälarna det erkännande de verkligen förtjänar.”

Nu är det fritt fram att nominera personer till Årets eldsjäl i kategorin hälsa. Fram till den 31 Juli är nomineringen öppen, vinnaren presenteras sedan på Eldsjälsgalan i mars 2017.

Klicka här för att komma till Årets eldsjäl

Föreläsning av Mia von Euler

Mia von Euler, docent och överläkare i neurologi, om vad som händer inom strokevården och strokeforskningen i Sverige.

Föreläsningen höll i samband med STROKE-Riksförbundets ordförandekonferens och kongress den 29 Maj 2016

Föreläsning Strokedagen

Nu finns föreläsningarna från Strokedagen 2016 på vår youtubekanal.
De går även att se direkt här på hemsidan. Våra tidigare filmer hittar ni under rubriken Filmer till menyn i vänster.

Strokedagen hade i år temat Stroke har många ansikten.

Föreläsningar:

Ellinore Richardson, Överläkare - Stockholms sjukhems strokerehabilitering.
Anneli Torsfeldt Heikenborn, styrelseledamot STROKE-Riksförbundet - Mina erfarenheter av stroke.
Kim Randrup, Strokeföreningen i Stockholms län - Mina erfarenheter av stroke.
Arne Olsson, Tandhygienist på Folktandvården - Om medicinsk tandvård för strokepatienter.
Stig Nyman, Ordförande handikappförbunden - Om funktionsrätt
Sven Andreasson, Ordförande STROKE-Riksförbundet - Om rehabiliteringsfrågor.

Föreläsningarna ägde rum på Stockholms sjukhem den 10 Maj 2016.
Arrangerat av Strokeföreningen i Stockholms län och Stockholms sjukhem.

Vi ber om ursäkt för den dåliga ljudkvalitén. Till nästa film hoppas vi ha åtgärdat problemet!

Se upp för bedragare

Vi vill varna för en bedragare. Personen ringer upp strokedrabbade och säger att han är läkare med syftet att sälja medicin som botar stroke. Personen har uppgett sig jobba för sjukhus eller vårdcentraler. Betala aldrig in pengar om ni är osäkra på trovärdigheten i erbjudanden likt detta.

NYHET!

Nu finns boken "När hjärnan inte orkar" som talbok på CD-skiva. Beställ den gärna i vår webb-butik, där hittar ni även andra intressanta böcker och filmer.

Senaste numret av StrokeKontakt - Nr 1/2016

I senaste numret av StrokeKontakt kan du som vanligt läsa notiser och nyheter från strokeföreningarna runt om i landet, Sven Andréason skriver sin sista inledning, vi skriver om golf i samband med strokerehabilitering och mycket mer! Nytt för detta nummer är vinjetten Smått och gott där vi i framtiden ska samla pyssel, knåp och annan hjärngympa. I detta nummer finns ett recept på en smarrig chokladmousse. Skriv eller maila gärna in egna tips vad ni vill se på Smått och gott!

Information och anmälan till Stroketeamkongressen 2016 i Umeå

Det är nu möjligt att anmäla sig till 2016 år Stroketeam kongress i Umeå. Stroketeamkongressen är en vidareutbildning som vänder sig till svenska stroketeam, dvs sjuksköterskor, undersköterskor, läkare, fysioterapeuter, arbetsterapeuter, logopeder, kuratorer, psykologer, dietister, sekreterare och andra som arbetar med personer med stroke såväl på sjukhus, i primärvården som i kommuner. Hela programmet kommer att hållas på svenska med något inslag från annat skandinaviskt land. Vår ambition är att ha ett speciellt utbildningsfokus inom olika patientnära områden. Vi kommer bl.a. ha interaktiva seminarier/workshops kring tidiga och sena komplikationer, omvårdnad och rehabilitering.
www.stroketeam2016.se

Kjell Holm, verksamhetschef i Karlavagnen

I höstas var stroke temat för ett avsnitt av radioprogrammet Karlavagnen i P4 Stockholm. Det går fortfarande att lyssna på genom datorn för de som är intresserade.

Om Karlavagnen:
I Karlavagnen förs det öppna samtalet, den fördjupande diskussionen och den fördomsfria debatten. Programmet skapas av lyssnarna som ringer in.

Lyssna här!

Debattartikel - Så kan landstingen effektivt förebygga stroke

I Sverige får ungefär 30 000 personer en stroke varje år. Minst 3 000 av dem skulle kunna undvikas om 80 procent av patienterna med förmaksflimmer fick diagnos och tillgång till effektiv förebyggande behandling. Det är allvarligt att landstingen, i strid med Socialstyrelsens riktlinjer, låter underbehandlingen av förmaksflimmer fortgå.

Läs artikeln här!

Primärpreventiv screening av förmaksflimmer med tum-EKG

TLV (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket) har tagit fram ett kunskapsunderlag som redovisar en hälsoekonomisk utvärdering av metoden primärpreventiv screening av förmaksflimmer med ett så kallat tum-EKG.

Tum-EKG är en mobil enhet för mätning av EKG.

Läs artikeln här!

Ny studie, långa arbetsdagar ökar risken för stroke.

De som arbetar mer än 55 timmar i veckan har högre risk att drabbas av stroke. Det visar en stor studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet. Studien, med deltagare från Europa, Amerika och Australien visar att de som arbetade mer än 55 timmar i veckan hade 33 procents högre risk att drabbas av en stroke än de som hade en mer normal veckoarbetstid på 35 till 40 timmar.
Svt nyheter rapporterar om studien här.
Och här har svt publicerat en intervju med Peter Wätterljung som idag kopplar sin stroke till det stressiga jobb han hade, samt ett videoklipp med kommentarer till studien.
Och här finns hela studien på The Lancets hemsida.

Artikel - Rehabilitering efter en stroke

Tidig rehabilitering efter en stroke är viktigt, men Katharina Stibrant Sunnerhagen, professor i rehabiliteringsmedicin, menar att det går att göra stora framsteg även lång tid efter en stroke.
Läs artikeln här!

Film om när hjärnan inte orkar

Författarna till boken "När hjärnan inte orkar" Birgitta Johansson och Lars Rönnbäck finns på Youtube och talar om hjärntrötthet och behandlingsmöjligheter. Filmen är 15 minuter lång och det är Göteborgs universitet som står bakom den. Klicka på länken här nedan.
Till filmen

Global lista över strokerättigheter

WSO (World Stroke Organisation) är en världsomspännande organisation som startades 2006. Den består framförallt av läkare och andra yrkeskategorier, men även ideella organisationer är medlemmar. WSO har tagit fram en lista på vilka strokerättigheter som borde finnas i varje land.
Klicka på länken här nedan för att komma till dokumentet.

Global lista på strokerättigheter

Hemsida för unga

Sandra var bara 24 år när hon fick stroke. Nu har hon skapat en hemsida som hon själv skulle ha velat hitta när hon fick stroke. Hennes förhoppning är att unga tillsammans kan göra hemsidan intressant och läsvärd.
Ung med stroke

En ovanlig fredag.

En ovanlig fredag - en novell av Bertan Hultqvist

Att ligga på en studsmatta är som att hänga fritt i luften, att sväva, att inte beröra världen, inte vara en del av den, tänkte jag när stirrade upp mot molnen som seglade över himlen. Och mot den bakgrunden vajade flaggan på flaggstången som senast använts på min födelsedag i juli. Nu på halv stång...

Läs hela novellen och andra berättelser om stroke här!