Neurologiska rehabiliteringskliniken vid Stora Sköndal, Stockholm har en rehabträdgård där det finns aktiviteter som gynnar både patienter och insekter. Ökad biologisk mångfald är en viktig del i rehabiliteringsprocessen för patienterna. Genom att bygga insektshotell, vildbihotell och fågelholkar övar patienterna bland annat på planering, koordination och utförande. Balansen övas också vid plockandet av växtmaterial i naturen och krattande i trädgården.

Pallkragar har anpassats för att skapa förutsättningar för rullstolsburna att delta i trädgårdarbetet. Trädgårdsgrupp finns både vinter och sommar.
Metoden är oerhört uppskattad av patienterna oavsett ålder, kön eller kulturell bakgrund. För många patienter har den även inneburit ett större mervärde av rehabiliteringen.

Stiftelsen Stora Sköndals övergripande miljömål ”ökad biologisk mångfald” ska vara en given del i rehabiliteringsprocessen för patienterna. Till följd av förändringar i miljön har många insekters naturliga livsmiljöer försvunnit. Kliniken har genom nya arbetssätt försökt bidra till en chans för insekter att bosätta sig och söka skydd samt finna föda, samtidigt som det integrerats i rehabiliteringsprocessen för klinikens patienter. Studier visar att naturbaserade behandlingar har en positiv påverkan på rehabiliteringen.