STROKE-Riksförbundet är en av sex nya avsändare av Eldsjälsgalan.
Vi känner oss mycket stolta över att få vara med där, säger Kjell Holm på STROKE-Riksförbundet.

Årets Eldsjäl är en tävling som arrangeras av ideella Folkspel och som pågår året runt. Den syftar till att lyfta eldsjälarna och deras betydelse i det svenska föreningslivet.

En gång om året hålls sedan den sprakande Eldsjälsgalan, där det utses vinnare i fem olika kategorier och slutligen en eldsjäl som blir hela Sveriges eldsjäl. I år sker det den 12 mars på Berns, och själva galan kommer kunna följas under kvällen på Folkspels Instagram och Facebook samt på Expressen.se.

STROKE-Riksförbundet är från och med i år med som officiell avsändare av galan.

– Vi känner oss mycket stolta över att vara en av avsändarna till Eldsjälsgalan som lyfter personer och som med sina ideella krafter berikar livet för så många andra, säger Kjell Holm, verksamhetschef på STROKE-Riksförbundet.

Folkspels projektansvariga Carina Olofsson:
– STROKE-Riksförbundet är en av våra fina medlemsorganisationer som gör väldigt mycket gott och som vilar på samma värdegrund som vi. Därför känns det spännande att vi kan fördjupa vårt samarbete, så att vi kan hjälpa dem att öka sina intäkter ännu mer. Folkhälsa ligger oss väldigt varmt om hjärtat och att jobba aktivt för att försöka förbättra den är viktigare än kanske någonsin tidigare.

Genom försäljning av ideella Folkspels olika produkter (Bingolotter och Sverigelotter) kan olika organisationer och föreningar stärka sin ekonomi. Och den som väljer att vara prenumerant på Folkspels produkter kan själv välja förmånstagare, exempelvis STROKE-Riksförbundet.
Förutom Riksförbundet HjärtLung är även Rädda Barnen, Hjärtebarnsfonden, STROKE-Riksförbundet, Prostatacancerförbundet och Bröstcancerförbundet nya avsändare av Eldsjälsgalan.

Årets Eldsjäl/Eldsjälsgalan
En tävling och en gala som syftar till att lyfta och hylla alla ideella ledare som ser till att hålla landets föreningsliv rullande.
Tävlingen Årets Eldsjäl pågår från april till mars, då den avslutas med en uppskattad gala på Berns Salonger i Stockholm, där vinnare i fyra olika kategorier – ”Inkludering”, ”Hälsa”, ”Ledare” samt ”Årets Förening” – utses. Dessutom den som blir Årets Eldsjäl alla kategorier.
På galan delas även Årets Specialpris ut. Med utmärkelsen vill Expressen och ideella Folkspel lyfta fram personer, föreningar eller organisationer som står upp för ett bättre och inkluderande samhälle som öppet försvarar grundläggande värderingar i form av jämställdhet och alla människors lika värde oavsett ursprung, religion, kön, och sexuell läggning samt individer som lyfter upp andra och angelägna frågor, vilka är relaterade till föreningslivet.
Totalt delas stipendium för en halv miljon kronor ut på galan.
Årets Eldsjäl har arrangerats sedan 2008.

www.aretseldsjal.se